De novembercolumn uit De Riepe, de straatkrant van Noord-Nederland

Zo zullen wij niet, Arriva

Onlangs was ik erg boos op Arriva. Ik ben wel vaker boos op Arriva, maar geef meteen toe dat het ook fijn is om boos te zijn op het knulligheidsgehalte van dit verder moderne vervoersbedrijf. De gebruiksonvriendelijke oplaadautomaat, de irritante treinstem van de Arriva-vrouw en de regelmatige uitval van de incheckpalen, het oogt, luistert en voelt allemaal nogal goedkoop.

Deze keer echter was ik gewoon serieus woest. Wat was het geval? Op een zomerse vrijdagavond, rond negen uur, moest ik met de fiets van Groningen naar Sauwerd. Ik was voornemens een zogenaamde Arriva Fiets Mee Dag te kopen van € 3,60. Probleem was dat de oplaadautomaat in Groningen defect was en ik dus gedwongen was een gewone NS/Arriva-dagkaart fiets te kopen van € 6,10. Nu is € 2,50 extra best wel te overzien, maar niet voor een ritje van amper 9 minuten. Opgeteld bij de enkele reis (€ 1,70 met kortingskaart) zou de totaalprijs namelijk € 7,80 worden. In florijnen is dat meer dan zeventien gulden, een bedrag dat ik natuurlijk weigerde te betalen – maar uiteraard toch deed, want zo zijn mensen die de gulden nog hebben meegemaakt.

Nadat ik had afgerekend, had ik nog drie volle minuten voordat de trein vertrok. Het werden drie briesende minuten, waarin het station van Groningen gewoon te klein was. Uiteraard heb ik de volgende dag via het elektronische klachtenformulier contact opgenomen met Arriva voor tekst en uitleg, want ik voelde me – sorry – kut.

Kut en vol vragen. Waarom staat er op het hoofdstation van Groningen, waar elke dag tienduizenden forensen arriveren en vertrekken, maar één enkele kaartjesautomaat van Arriva? Waarom hangt er geen informatiebord bij die automaat, waarop staat dat het loket gewoon open is tot 23:00? Waarom was de automaat een week later, toen ik mijn saldo wilde opladen, nog niet gemaakt? Waarom kreeg ik na drie weken een bij elkaar geknipt en geplakt mailtje (‘Graag ontvangen wij van u de volgende gegevens: IBAN’), waarin ik helemaal niets over mijn serieuze klacht teruglas?

Overigens is de € 2,50 nog niet bijgeschreven, zodat ik ƒ 17,16 heb betaald voor een ritje van nog geen 10 kilometer. Zo zullen wij niet, Arriva!

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *